...rozdział w budowie...
Przedstawienie trzeciego wymiaru na mapach, od zawsze było sporym wyzwaniem dla każdego kartografa. Poniżej znajduje się otwarte zestawienie metod prezentacji rzeźby terenu, począwszy do najprostszych i najbardziej prymitywnych, do stosowanych współcześnie, przy użyciu oprogramowania komputerowego:
- Metoda 'głów cukrowych' (ang. sugar loaves) - najbardziej prymitywna metoda przedstawiania rzeźby terenu, dominująca na mapach z przed XVIII w. Do tego czasu rzeźba terenu na mapach przedstawiona była jako ciągi i szeregi wzniesień (przypominające z wyglądu głowy cukru), które ukazywały wyłącznie ich dwa wymiary - długość i szerokość.
- Metoda kopczykowa (ang. hachures) (należąca do grupy metod perspektywicznych) - zaproponowana przez austriackiego oficera, Johanna Georga Lehmanna, w 1799 r.
Mapa Jeziora Bodeńskiego z rzeźbą terenu przedstawioną za pomocą metody kopczykowej |
- Kreskowanie
Mapa Tatr i Podhala z rzeźbą terenu przedstawioną za pomocą metody kreskowania |
- Cieniowanie
- Cieniowanie barwne
- Metoda poziomicowa
- Metoda hipsometryczna
- Linie szkieletowe - przedstawiają układ grzebietów i dolin na rysunku poziomicowym
- Metoda punktów wysokościowych
- Mapy spadków
- metoda Raisza (perspektywiczna), powstała w 1931 r.
- metoda Tanaki (poziomicowa), powstała w 1951 r.
- Blokdiagram
- Georama - rodzaj panoramy ukazującej obraz Ziemi
Georama 'Great Globe' Jamesa Wylda z 1851 r. |
- Mapa plastyczna (trójwymiarowy obraz powierzchni Ziemi istniejący fizycznie). Największą plastyczną, fizyczną mapę świata (cywilną), można zobaczyć tutaj.
- Numeryczny Model Terenu
- Interaktywne sceny 3D (w oprogramowaniu GIS) - tutaj przykład.
- Mapy wykonane w technologii rzeczywistości rozszerzonej
animowany Numeryczny Model Terenu z udrapowaną mapą topograficzną
Ojej... widać, że w budowie ale to wszystko co jest to nie tak. To prowokacja!
OdpowiedzUsuń